Spiral (RIA) Uygulaması

Spiral Nedir?

Spiraller polietilen yapıda, genellikle T harfi şeklinde olup, gövde üzerinde bakır tel sarılıdır. Bazı spiraller de bakır yerine progesteron hormonu vardır. Spirallerin alt ucunda bulunan ipler spiralin kontrolünde ve çıkarılmasında kullanılır.

Kaç Çeşit Spiral Vardır?

Spiraller içerdikleri maddeye göre bakırlı ve hormonlu (progesteron) olabilmektedir. Ülkemizde en çok T şeklinde olan bakırlı spiraller kullanılmaktadır. Hormonlu spiraller doğum kontrolü sağlama etkisi yanı sıra içerdiği progesteron sayesinde adet kanama miktarı fazla olan kadınlarda tedavi amacı ile de kullanılabilmektedir.

Spiral Gebeliği Nasıl Önler?

Spiral hem spermlerin hareketlerini bozarak tüplere geçişini engellemek suretiyle hem de döllenmiş yumurtanın rahim içine yerleşmesini engelleyerek gebelik oluşumunu önler.

Spiralin Koruyucu Etkisi Ne Kadar Sürer?

Spiralin koruyuculuk etkisi içerdiği bakır ya da progesteron miktarına bağlıdır. Dolayısı ile etki süreleri farklıdır. Ülkemizde mevcut spirallerin koruyuculuk süreleri ortalama 5-10 yıldır. Etki takıldığı anda başlar ve çıkarıldığı anda son bulur.

Spiralin Koruyuculuk Oranı Nedir,  Spiralli İken Hamile Kalınır Mı?

Spiralin koruyuculuk oranı yüksek olmakla birlikte, diğer yöntemlerede olduğu gibi %100 değildir. Yaklaşık gebelikten koruma oranı %98’dir.

Spiral Ne Zaman Takılır?

Spiralin adet döneminin herhangi bir döneminde takılabilir. Bu şekilde hastanın gebe olmadığından emin olunur. Adet kanamasının son günleri genel olarak tercih edilen günlerdir. Doğum sonrası 6. haftada takılabilir. Acil doğum kontrol yöntemi olarak cinsel ilişkiden sonraki 5 gün içinde takılabilir.

Spiral Nasıl Takılır?

Spiral takılması kısa süren bir işlemdir. İşlem öncesi hastanın jinekolojik muayene ve usg ile değerlendirilmesi yapılır ,  şayet engel bir durum yok ise rahim ağzı antiseptik solusyon ile temizlerek, spiralin aplikatörü vasıtası ile rahim içine yerleştirilir.Spiralin ipi 0.5-1 cm kalacak şekilde kesilir. Ultrason  ile spiralin yeri kontrol edilir. Spiral takılma işlemi genel olarak ağrısız bir işlemdir. Spiral takılma İşlemi sırasında ve hemen sonrasında kramp tarzında hafif bir ağrı olabilir, işlemden önce alınacak  basit ağrı kesiciler, işlem sırasında ve sonrasında oluşabilecek hafif ağrıları engelleyecektir.

Spiral Takıldıktan Sonra Hangi Şikayetler Olabilir?

Spiral takıldıktan sonraki ilk birkaç ay adet aralarında lekelenme tarzında kanama, adet kanama miktarında artış ve ağrılı adet görme gibi şikayetler olabilir. Ancak bu durum zamanla ortadan kalkar. Hormonlu spirallerde ise kanama miktarı oldukça azalacaktır.

Spiral Takıldıktan Sonra Hangi Aralıklarla Takip Yapılır?

Spiral takıldıktan sonraki ilk adet kanaması sonrası mutlaka muayene ile yerinde olup olmadığı tespit edilmelidir, sonrasında yıllık kontroller yeterli olmaktadır.

Spiral Nasıl Çıkartılır?

Spiralin çıkartılması kolay ve ağrısız bir işlemdir. Adetsiz dönemde de çıkartılabilir. Jinekolojik muayene esnasında spiralin ipi bir aletle tutularak çekilir. Nadiren spiral rahim içine gömülebilir, ipi kopabilir ya da görülmeyebilir böyle durumlarda özel aletler yardımı ile çıkarılır. Bu şekilde çıkarılamaz ise histeroskopi ile çıkarılabilir.

Spiral Kimlere Takılamaz?

• Nedeni bilinmeyen vajinal kanama varlığında
  • Gebelik ve ya gebelik şüphesi durumlarında
  • Cinsel yolla bulaşan hastalık varlığında
  • Bilinen ya da şüphe edilen jinekolojik kanser durularında
  • Bakır alerjisi ya da bakır metabolizma hastalığı olan Wilson hastalığı gibi durumlarda
  • Anormal pap smear sonucu olanlarda
  • Rahmin doğuştan ya da sonradan oluşan anomalilerinde

Spiral Takılı İken Hangi Durumlarda Doktora Başvurmalısınız?

• Adet gecikmesi
  • Kötü kokulu akıntı
  • Şiddetli kanama
  • Şiddetli kasık ağrısı
  • Açıklanamayan ateş

Makalem sizin için yararlı mıydı?
[yasr_visitor_votes size=”large”]

Spiral ile ilgili sorularınızı sorabilirsiniz.

Sorunu Gönder

E-posta adresinizi hekim hariç kimse göremez.