Riskli Gebelik Takibi

Hamilelik sürecinde, anne ve bebek sağlığını tehlikeye sokacak faktörlerin var olması halinde, riskli gebelik takibine başvurulur. Normal bir hamilelik sürecinde, hem bebeğin gelişimsel süreci, hem de annenin sağlık durumu, gebelik takibi ile kontrol altında tutulur. Riskli gebeliklerde ise gebelik takibi, daha özel bir planlama gerektirir. Bu planlama, mevcut olan risk faktörlerine göre yapılır.

Riskli Gebelik Nedenleri Nelerdir?

Anne yaşı: En yaygın risk faktörlerinden biridir. Anne 17 yaşın altında veya 35 yaşın üstünde ise gebelikte daha sık komplikasyon görülür. Hamilelikte düşük ve bebekte genetik bozukluk 40 yaş üstü gebelerde daha fazla tespit edilir.

Hamilelikten önce var olan hastalıklar: Gebelik öncesi hipertansiyon, akciğer, böbrek, kalp problemleri, şeker hastalığı, otoimmün hastalık, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve AIDS varsa hamilelik boyunca anne ve bebek için risk oluşturabilir. Annenin önceden düşük yapmış olması, önceki gebeliklerinin riskli olması ve ailede genetik bozukluk öyküsü gebelikte riski arttıran diğer faktörlerdir.

Riskli Gebelik Takibinde Neler Yapılır?

Annenin gebelik öncesi mevcut olan bazı hastalıkları hamilelik sürecini ve bebeği ciddi şekilde etkileyebildiği gibi, hamilelik de annenin mevcut hastalığının seyrini ve tedavisini etkilemektedir. Öncelikle bebek için plan yapıldığında yani gebe kalmadan önce, genel sağlık sorunlarının varlığı veya derecesi ilgili branş hekimince (dahiliye, kardiyoloji, nefroloji, v.b.) mutlaka belirlenmelidir.

Anne adayının daha önce tekrarlayan düşükler yapmış olması, sebebi bilinsin ve ya bilinmesin mevcut gebeliği de riskli gebelikler sınıfına sokar. Önceki düşüklerin haftası, nasıl olduğu gibi detaylar ve kan testleri ile mevcut gebelik takibi yönlendirilir. Çok erken düşüklerde kromozom anormallikleri , gebeliğin 3 – 6 ayı arasındaki düşüklerde rahim boynu yetmezliği, daha ileri gebelik aylarında görülen doğum öncesi bebek (fetüs) ölümü durumlarında ise annenin veya bebeğin hastalıkları araştırılır.

Tümörler açısından gebelik öncesi veya başlangıcında memede kitle olup olmadığı, yakın zamanda bir smear (rahim ağzından alınan sürüntü testi) yapılıp yapılmadığı konusu da unutulmamalıdır.

Bebek gelişiminde anormallikler ve bebek hastalıklarının doğum öncesi teşhisi günümüzde oldukça ileri boyutlara ulaşmıştır. Bunun sonucu olarak da artık anne rahmi içindeki bebeğin tedavisi söz konusudur.

Hizmet - Riskli Gebelik Takibi