Polistik Over Sendromu

Polistik Over Sendromu Nedir?

Polikistik over sendromu, üreme çağındaki kadınların %5-10 unun etkileyen adet gecikmesi, adet görememe, tüylenmede artış, kilo alımı, sivilce oluşumu gibi bulgulara yol açabilen bir belirtiler topluluğudur.

Polistik Over Sendromu Nedeni Nedir?

Polikistik over sendromunun nedeni halen bilinmezliğini korumaktadır. Nedenler arasında en sık suçlanılanı genetik faktörlerdir. Hastalığın gelişim mekanizmasında insülin hormonunun da etkili olduğu düşünülmektedir. Her ay düzenli olarak yumurtlamayı sağlamak için oluşan folikül (yumurtayı içeren kesecik) gelişimini tamamlayamaz ve yumurtlama fonksiyonu gerçekleşemediği için milimetrik çapta bir kist oluşur. Yumurtlamanın her iki yumurtalıkta sekteye uğraması ve her ay tekrarlaması yumurtalıkta çok sayıda  küçük kistin oluşmasına neden olmaktadır.

Polikistik Over Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Adet gecikmesi
Sivilce
Obezite
Tüylenmede artış
Kısırlık
Saç Dökülmesi

Polikistik Over Sendromunda Tanı Nasıl Konur?

Polikistik over sendromunda tanı, hastanın tipik şikayetlerine (adet görememe, tüylenme artışı, obezite gibi) ultrasonda tipik polikistik görüntünün ve yumurtalık hacminin artışının gözlenmesine ve alınan kan örneğinde yükselmiş erkeklik hormonu ve artmış LH/FSH oranlarına bakılarak konulur.

Polistik Over Sendromu Tedavi Süreci Nasıldır?

Hastalığı tamamen ortadan kaldıracak bir tedavi yöntemi yoktur.
Tedavi bulguları ortadan kaldırmaya yönelik olup, tedaviyi planlarken önceliğimiz hastanın yaşam şeklini değiştirmek,  egzersiz ve diyetisyen gözetiminde ideal kilolarına inmelerini sağlamaktır. Kilo kaybı ile adette önemli oranda düzelme olabilmektedir.  Gerekirse insülin direnci saptanan hastalarda, şeker hastalarında kullanılan ilaçlar kullanılabilir.
Adet düzensizliği için doğum kontrol ilaçları ve gestagen tedavileri önerilebilir. Uzun süre adet görmeme rahim iç  zarında kalınlaşmaya yol açabilmektedir.
Tüylenme şikayeti olan hastalarda doğum kontrol ilaçları oldukça etkilidir. Erkeklik hormonlarının seviyesini düşürür. Tüylenme şikayetleri hormon baskılamasına yavaş cevap verir, 6 aya kadar  etki görülmeyebilir. Ne yazık ki hormonlarının bu şekilde baskılanması önceki kıl paternini değiştirmeyecektir. Bu nedenle mevcut kıllar için ağda, epilasyon gibi mekanik metotlar uygulanmalıdır. Tüylenme artışının fazla olduğu olgularda ek hormon ilaçları verilebilir.
Çocuk istemi olan hastalarda yumurtalama sağlayıcı ilaçlar kullanılır. Diyet ve egzersiz başarı şansını arttırmaktadır.
Ultrasonda polikistik over görünümünde çok sayıda kistin olduğu ancak diğer şikayetlerin olamadığı durumda tedavi gerekmez.

Polistik Over Sendromu ile ilgili sorularınızı sorabilirsiniz 🙂

Sorunu Gönder

E-posta adresinizi hekim hariç kimse göremez.