MYOM

MYOM Nedir

Rahim düz kas ve bağ dokusundan köken alan iyi huylu (kanser OLMAYAN) tümörlerdir. Fibroid ya da leiomyoma olarak da adlandırılır.oldukça sık görülürler.35 yaş üstü her 4-5 kadından birinde myom tespit edilir.boyutları değişkenlik gösterir çok küçük olabilecekleri gibi tüm karnı doldurabilecek kadar büyük de olabilirler.

Myom Neden Oluşur?

Myomların gebelik sırasında yükselen östrojen hormonuna ikincil olarak büyümesi,menapozda ise küçülmesi nedeni ile östrojen hormonu sorumlu tutulsa da,  myom oluşumundan neyin sorumlu olduğu tam olarak bilinmemektedir.

Myom Türleri Nelerdir?

Rahim üç tabakadan oluşur;

Endometrium: Rahmin iç kısmını döşeyen, adet siklusu boyunca değişiklik gösteren ve adet kanaması ile atılan tabakadır.
Myomometrium: İstemsiz çalışan düz kaslardan oluşan orta tabakadır.
Seroza: Rahmin en dışında bulunan zar tabakaya verilen isimdir.

Myomlar yerleştikleri yere göre sınıflandırılırlar;

Subseröz myom: Rahmin dış yüzünden köken alan ve dışa doğru büyüyen myomlardır. Kanama problemi en çok bu myom tipinde  gözlenir.
İntramural myom: Uterusu oluşturan kas tabakasının içinde yerleşen myomlardır. En sık görülen myom tipidir.
Submüköz myom: Rahimin iç yüzünü döşeyen endometrium tabakasının altına yerleşmişl myomlara verilen isimdir.
İntraligamentöz myom: Rahmi yerinde tutan bağların içinde gelişen myomdur.

Myomun Belirtileri Nelerdir?

Myomlar çoğu kez belirti vermezler ve muayene ya da ultrason esnasında tesadüfen farkedilirler.

Kanama:en sık rastlanılan şikayet ise adet kanama miktarında artış ve adet kanama süresinin uzamasıdır.
Ağrı:Karın ağrısı,bel ağrısı,ilişki sırasında ağrı
Sık idrara çıkma
Kabızlık
Kısırlık(İnfertilite) ve gebelik problemleri:düşük ve erken doğuma sebebiyet verebilir.

Myom Tanısı Nasıl Konulur?

Myom çoğu hastada bulgu vermez ve yapılan muayene esnasında tesadüfen saptanır.

Ultrasonografi: Myomun tespitinde en önemli tanı aracı ultrasonografidir.
SIS(Salin infüzyon sonografi): Rahim içine serum fizyolojik verilerek rahmin ultrasonografi eşliğinde görüntülenmesi işlemidir.
Histeroskopi: Rahim içinin histeroskop denilen alet ile gözlenmesi işlemidir.Rahim içindeki myomların gözlenmesine olanak sağlar.
Laparoskopi: Rahmin dış yüzeyindeki myomların tespiti ve tedavisinde kullanılır.
MR ve Tomografi

Myom Ne Zaman Tedavi Edilmelidir?

Boyutu değişmemiş olan ve kanserleşme olasılığı olmayan, şikayet oluşturmayan büyük myomlu bir hastada hastanın yaşı, gebelik beklentisi, rahmini koruma ve cerrahi girişimden kaçınması isteği tedavi planında göz önünde bulundurulmalıdır. Tedaviye yanıt alınamayan kanama düzensizlikleri, ultrasonda hızlı büyüme gösteren myomlar(kanserleşme riskinden dolayı), menapoz sonrası büyüyen myomlar, idrar kesesine ya da bağırsağa bası bulguları ortaya çıkaması durumunda , kısırlık ve tüp bebek planlaması öncesi 4 cm den büyük intramural veya0.5 cm den büyük submüköz myom durumlarında tedavi düşünülebilir.

Myom Tedavisi

Myomu olan pek çok kadının;ş ayet myom  şikayet yaratmıyorsa, küçükse , jinekolojik muayene ve ultrasonografi ile izlemi yapılır ve tedavi gerekmez.

İlaç Tedavisi:

Bu tür ilaçlar kadınlarda östrojen seviyesini düşürerek myom boyutunu küçültür ancak bu durum geçicidir.Bu tür ilaçlar genellikle cerrahiye hazırlık aşamasında geçici olarak myom boyutunu küçültmede ve kanamayı kontrol etmede kullanılır.

Cerrahi tedavi:

Cerrahi yöntem seçiminde yaş,çocuk istemi  gibi durumlar göz önünde bulundurulur.
Myomektomi: Rahmi yerinde bırakarak myomların çıkarılması işlemidir.
Histerektomi: Rahmin cerrahi olarak çıkarılması işlemidir.
Uterin arter embolizasyonu: Myomu besleyen, rahme giden kan damarların tıkanması işlemidir.Bu yöntem her tür myoma uygulanamaz. Hastaların bu yöntem için uygunluk açısından bir kadın doğum uzmanına danışması önerilir.

[yasr_visitor_votes size=”large”]

Sorunu Gönder

E-posta adresinizi hekim hariç kimse göremez.