Kısırlık Tedavisi

Kısırlık (İnfertilite) Nedir?

Kısırlık, 1 yıl düzenli ilişkiye (haftada 2-3 kez) rağmen gebe kalınamaması kısırlık olarak adlandırılır.gebe kalmasında hiçbir engeli olmayan çiftlerin sadece %30’u  birinci ayın sonunda gebelik elde edebilir. Bu oran 6. ayın sonunda yaklaşık %70 birinci yılın sonunda %85’dir.

• Primer İnfertilite (birincil kısırlık) ; En az bir yıl süreyle korunmamaya rağmen hiç gebelik oluşmaması durumudur.
  • Sekonder İnfertilite (ikincil kısılık) ; Önceden gebelik oluşması sonrasında tekrar çocuk isteme durumunda en az bir yıl korunmamaya rağmen yeni bir gebelik olamaması durumudur.

Kısırlık Sebepleri Nelerdir?

İnfertilite nedeni ile başvuran çiftlerde, sorun %30 kadın kaynaklı, %30 erkek kaynaklı, %30 kadın ve erkek kaynaklıdır, %10 durumda ise açıklanamayan infertilite dediğimiz bir neden bulunamaz.

Kadında başlıca kısırlık nedenleri:

• Yumurtlama problemleri: polikistik over sendromu ya da hormonal sebepler ile yumurtlamada problem olabilmektedir.
  • Tüplere ait problemler: tüplerin kapalı olması yumurta ve spermin birleşmesini engelleyerek kısırlığa sebep olmaktadır. Geçirilmiş enfeksiyonlara bağlı olarak tüplerde tıkanıklık olabilmektedir. Her iki tüpün tıkalı olması durumunda tek tedavi yolu IVF( tüp bebektir).
  • Rahime ait nedenler: rahimin yapısal anomalileri myom, polip.
  • Diğer nedenler: endometriozis, enfeksiyon.

Kısırlık Nedeni ile Başvuran Hastaya Yapılacak Testler Nelerdir?

• Ayrıntılı öykü alınır, adet düzeni, ilişki sıklığı ve zamanlaması değerlendirilir.
  • Vaginal muayene pap smear testi ve transvaginal ultrason ile değerlendirme yapılır. Adetin 3. günü ultrasound ile yumurta sayısı değerlendirilir.
  • Hormon testleri: kadının adetin 3. günü bazal hormonlar: (FSH, LH, TSH, PRL, Estrogen), adetin 21. günü progesteron
  • Kan tahlilleri: tam kan sayımı, böbrek ve karaciğer fonksiyon testleri, açlık kan şekeri, torch testi, hepatit, hıv testi
  • Sperm analizi: sperm sayısı, hareketi ve kalitesine bakılarak erkek faktörün değerlendirildiği testtir.
  • Hsg: radyografik olarak görünür sıvının rahim ağzından, rahim içine verilerek rahim ve tüplerin görüntülenmesi işlemidir. Bu işlem ile tüplerin açık olup olmadığı, rahimde yer kaplayan bir oluşum ya da yapışıklık olup olmadığı değerlendirilir.
  • Histeroskopi ve laparoskopi de başvurulan  ileri yöntemlerdir. Histeroskopi, ucunda kamera olan bir alet ile rahim ağzından rahim içine girilerek, rahim içinin değerlendirildiği ve gerekirse müdehalenin yapıldığı bir yöntemdir.

Kısırlık Tedavisi

• Temel prensip neden ve ya nedenlerin ortaya konulması ve tedavinin buna yönelik olmasıdır. Yumurtlama problemi olan hastalarda, şayet kilo fazlalığı var ise, kilo kaybı bazen tek başına yumurtlama fonksiyonlarının düzelmesini sağlamakta ve tedavi için yeterli olabilmektedir.
  • Genel olarak hayat standartlarında değişiklik, düzenli beslenme ve egzersiz, sigara gibi zararlı alışkanlıklardan uzak durulması önerilir.
  • Yumurtlama arttırıcı tedavi: kadınlarda uygulanan tedavi ilaçlar ile yumurta oluşumunun sağlanması tedavisidir. Bu amaçla ağızdan ilaç ya da iğne kullanılabilir. Yumurta oluşumunu takiben uygulanan iğne ile yumurtlama sağlanır ve ilişki günü belirlenir.
  • Aşılama tedavisi (inseminasyon): erkekten alınan spermin laboratuvar ortamında hazırlanmasından sonra bir katater yardımı ile rahim içine verilmesi işlemidir.
  • IVF(Tüp Bebek): Spermiogram sonucunda ciddi problem var ise, kadında her iki tüpün tıkalı olduğu durumlarda, ileri kadın yaşı söz konusu ise ya da diğer yumurtlama tedavileri ile başarı sağlanamadığı durumlarda uygulanan yöntemdir.

Sorunu Gönder

E-posta adresinizi hekim hariç kimse göremez.