İdrar Kaçırma Tedavisi

İdrar Kaçırma Nedir?

İdrar kaçırma, yaşlılık, menopoz ya da doğum nedeniyle kontrol edilemeyen idrar sızıntısıdır. Tıp dilinde idrar kaçırma, üriner inkontinans olarak bilinir. Her yaşta olabilse de ileri yaşlarda daha sık görülür. İdrar kaçırma, üriner sfinkter üzerinde kontrol kaybolduğunda veya zayıfladığında meydana gelir. İdrarın dışarı sızmasını engelleyememe durumu olan idrar kaçırma, öksürük, stres ya da hapşırmadan dolayı gelişebilir. Mesane kontrolü, pelvik taban ve kegel egzersizleri bu durumu önlemeye veya azaltmaya yardımcı olur.

İdrar Kaçırma Neden Olur?

İdrar kaçırmanın genel nedeni idrara çıkmayı önlemek için kullanılan kasların zayıflaması veya hasar görmesidir. İdrar yolu ve mesanede tıkanıklığa neden olan taş, enfeksiyonlar ve kanser gibi hastalıklar, üretrayı destekleyen kas ve dokularda zayıflık, mesane kontrolünü etkileyen sinir iletiminde soruna neden olan nörolojik bozukluklar, idrar yolları ve vajinal enfeksiyonlar idrar kaçırmaya neden olan yaygın nedenlerdir.

Kadınlarda İdrar Kaçırma Nedenleri Nelerdir?

Kadınlarda idrar kaçırma nedenleri arasında pelvik taban kaslarının zayıflığı ve menopozdan dolayı gelişen hormonal değişiklikler yer alır. Bunun yanında doğum sonrası, obezite, sağlıksız beslenme gibi durumlarda da idrar kaçırma görülebilir.

İdrar Kaçırma Belirtileri Nelerdir?

İdrar kaçırma durumunun ana belirtisi idrarı tutamamaktır. Sızıntı ya da idrar damlaması olarak görülen bu durum türüne bağlı olarak farklılık gösterir. Şu durumlarda idrar kaçırma sıklıkla görülür ve ortaya çıkar:

• Egzersiz yaparken
  • Öksürürken
  • Gülerken
  • Hapşırırken
  • İdrara çıkarken ağrı hissetme
  • Sık sık idrara çıkma isteğinin olması durumunda ve
  • İdrar gece kalkmak zorunda kalındığında (noktüri) idrar kaçırma görülebilir.

İdrar Kaçırma Nasıl Teşhis Edilir?

İdrar kaçırmaya yönelik tedavi uygulanmadan önce hangi türe bağlı olarak geliştiğini teşhis etmek gerekir. Uzman doktor, semptomlara bakarak ve fiziki muayene ile beraber testler yapılmasının isteyebilir. İdrar kaçırma teşhisi için şu yöntemler uygulanabilir:

• İdrar tahlili: İdrar örneğinin alınmasının ardından kişide enfeksiyon belirtilerine bakılır. Anormalliklerin kontrolü sağlanır.
  • Mesane günlüğü: Birkaç gün boyunca ne kadar içecek tüketildiği, ne zaman idrara çıkıldığı, üretilen idrar miktarı, idrara çıkma isteğinin olup olmadığını ve idrar kaçırma olaylarının sayısının kaydı tutulur.
  • Boşluk sonrası artık ölçümü: İdrarı ölçen kaba boşaltım yaptıktan sonra ultrason yardımıyla mesanedeki idrar miktarının kontrolü sağlanır. Mesanede kalan idrar miktarına bağlı olarak idrar yolunda tıkanıklık ya da mesane kaslarındaki sorunlar tespit edilir.
  • Sistoskopi: Sistoskop, idrar yolunu kontrol etmek için iç kısmına bakmayı içerir. Böylelikle üretra ve mesane detaylı olarak görüntülenir.
  • Ürodinami testi: Ürodinami testi, mesanenin ne kadar idrar tutabildiğini ya da ne kadar iyi çalıştığını kontrol eder.
  • Ped testi: Uzman doktor kaçan idrarı yakalayacak bir ped vererek, kontrolü sağlar.

İdrar Kaçırma Tedavisi Nasıl Olur?

İdrar kaçırma tedavisi, idrarın türüne, şiddetine ve altında yatan nedene bağlı olarak gelişir. Belirtilere bakıldıktan sonra idrar kaçırma tedavisi süreci başlar. Uzman doktor kişiye şu tedavi yöntemlerini önerebilir:
İdrara çıkma isteği oluştuktan sonra mesane eğitimi sayesinde idrara çıkmayı geciktirme gibi çalışmalar yapılabilir. İdrara çıkma hissedildiğinde 10 dakika beklemeye çalışılır ve idrara çıkma sürelerinin uzaması sağlanır.
Mesanede biriken idrarı tamamen boşaltmak için çift işeme tekniğinden yararlanılabilir. Çift işeme, idrarı yaptıktan sonra birkaç dakika bekleyip tekrardan denemeyi içerir.
İdrar kontrolünü sağlama için beslenme ve sıvı yöntemi yapmak da idrar kaçırma tedavisi arasında yer alır. Sıvı tüketimini kontrollü azaltmak, kilo vermek veya fiziksel aktiviteyi artırmak idrar kaçırma sorununa iyi gelir.
Kegel egzersizi sayesinde pelvik tabanda yer alan ve idrar kaçırmaya neden olan kasların gelişmesi sağlanır.
Uzman doktor kişiye mesanede oluşan problemlere karşı ilaç önerebilir. Bunun yanında ameliyat da idrar kaçırma tedavisi arasında yer alır.

Hizmet - İdrar Kaçırma Tedavisi