Genital Siğil – HPV Enfeksiyonu

Genital Siğil Nedir?

Genital bölgede görülen ve insan papilloma virusana (HPV) bağlı olarak ortaya çıkan cinsel yolla bulaşan condyloma accuminata olarak adlandırılan karnabaharımsı lezyonlardır.  HPV virusunun 200 den fazla tipi vardır, 40 kadarı cinsel yolla bulaşarak kadınlarda en sıklıkla vulva (dış genital), anus (makad çevresi), vajen ve serviks (rahim ağzı) bölgelerini  enfekekte edebilir.15 tipi serviks(rahim ağzı) kanseri ile ilişkilidir.Genital siğillerden tip 6 ve 11 sorumludur. HPV ile enfekte kişilerin çoğunda bir bulgu ortaya çıkmaz ve kişi enfekte olduğunun farkında değildir.

Yüksek Riskli HPV Tipleri Hangileridir?

Rahim ağzı kanseri ya da kanser öncüsü lezyonların % 70’inden HPV tip 16 ve tip 18 sorumludur. Bunun dışında tip 31, 33, 35, 39, 45 ve 51 de yüksek riskli HPV tipleridir.

Genital HPV Enfeksiyonun Tanısı Nasıl Konulur?

Muayenede lezyonların görülmesi ile, serviksteki (rahim ağzı) değişiklikler PAP SMEAR testi ile ortaya konulur. HPV DNA tespiti ile HPV tip tayini yapılabilen özel testler mevcuttur.
PAP SMEAR testi serviks (rahim ağzı) kanseri ve öncü lezyonlarının saptanmasında ilk tercih olarak kullanılan tarama testidir.

HPV Enfeksiyonu Nasıl Bulaşır?

Cinsel yolla bulaşan bu hastalık deriden deriye direkt temas yolu ile bulaşabilir, bu nedenle tam bir cinsel ilişki olmasa da hastalık başlayabilir. İç çamaşırı, havlu, genital bölge için kullanılan traş jiletlerinin ortak kullanımı yolu ile de bulaştığı görülebilir.

HPV Bulaştıktan Sonra Ne Zaman Bulgu Verir?

Cinsel ilişkiyi takip eden haftalar, aylar hatta yıllar sonra bulgu verebilir.(ort.3 hafta 8 ay) Diğer bir olasılık hiçbir şekilde bulgu vermemesidir.

Korunma

Cinsel yolla bulaşan pek çok hastalıkta olduğu gibi, HPV enfeksiyonunda da kondom (prezervatif) kullanımı enfeksiyon riskini azaltır ancak tam bir koruma sağlamaz.Korunmada en etkili yol riskli kişiler ile birlikte olmamaktır.

HPV Aşısı

HPV aşıları hastalıktan korunmada ve yayılımı önlemede en etkili yöntemdir. 13-26 yaş kadınlarda, 6 ay içinde 3 doz uygulama ile %90-100 koruyuculuk sağlanabilmektedir. Aşı tedavi edici değil önleyici olduğu için ideal olanı cinsel ilişkiye başlamadan uygulanmasıdır. Virüsün bir tipiyle enfekte olan hastalar aşı sayesinde diğer virüs tiplerine karşı da korunabileceklerinden ve nüksleri önleyebileceğinden genital siğili olan hastalara da aşı uygulanabilmektedir.

Genital Siğil Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tedavi ile virüsün ortadan kaldırılması mümkün değildir ancak siğiller ortadan kaldırılır. Pek çok vakada tek seans tedavi için yeterli olmayabilir. Nüks genital siğil hastalarında sıklıkla karşılaştığımız bir durumdur.

Başlıca tedavi yöntemeleri

-Elektrokoterizasyon: Siğillerin elektrokoter dediğimiz alet  ile yok edilmesidir.(yakma işlemi)

-Kriyoterapi: hastanın lezyonlarının sıvı azot kullanarak, soğutma işlemi ile yok edildiği yöntemdir.(dondurma işlemidir)

-Cerrahi yöntem: Bazı büyük lezyonlar cerrahi olarak çıkartılabilir.

Sorunu Gönder

E-posta adresinizi hekim hariç kimse göremez.